tirsdag 15. februar 2011

Kneippbrød

prøvde meg på kneippbrød og ble velig fornøyd vertfall så tenkte jeg skulle dele den med dere.

7 dl Vann
3 ss rapsolje
50 gr fersk gjær
4 ts salt
2 ts sukker

ca. 500 gram sammalt hvete grov malt
ca. 500 gram siktet hvetemel


-Varm først vannet så det blir fingervarmt
-Blad i olje i vannet
-rør ut gjæren i vannet med oljen

jeg bruker maskin for elting

- ta væsken oppi bollen så blander du først i grovt mel og start maskinen.
- ta så salt og sukker oppi mens maskinen jobber
- ta så fint hvetemel oppi blandingen mens maskinen fortsatt jobber og elter.

kan regne litt mer mel oppi en det som står i oppskriften det tilsetter du bare etterhvert om det trengs...

når den er ferdig eltet så tar jeg deigen på bordet med litt mel under og jobber med den for hånd litt til deigen er fin og litt klissete men ikke for klissete.

- La deigen heve et lunt sted under plast i 30 - 40 min

--------------------------------------

Ta deigen og den den i 2 ca like store biter.
kan bruke form og ha brødene i men det gjorde ikke jeg.. jeg formet di som brød oppå bakepapir.

- Etterheves i 30 min

bilde etter etterhevingen


- stekes på 200 grader.
- Stekes midt i ovenen i 50 - 60 min
- helt i slutten ca 5 min før kan du ta brødene ut og pensle godt med vann og sette di inn i ca 5 min i ovnen igjen.
- Avkjøles på rist.


Håper det smaker =)

5 kommentarer:

  1. De såg skikkelig gode ut!
    Tror eg ska prøva meg på de :)

    SvarSlett
  2. Så godt ut. Flink er du :)

    SvarSlett
  3. Hvor mange grader ska ovnen stå på?

    SvarSlett
    Svar
    1. obs jeg har vist glemt og skrive det hmmmm

      200 grader =)

      Slett
    2. tusen takk :D

      Slett